7 Het Loo, 4 Military Road, Tamboerskloof, Cape Town
Postnet Suite 273, Private Bag X1, Vlaeberg 8018
arbrink@iafrica.com 021 426 4513 083 775 4174

6 November 2008

The Press Ombudsman

Per email
Dear Mr Thloloe

This is a complaint against an article ‘Matter of fact’ published in the
Mail&Guardian on 17 October 2008 and the M&G’s refusal to publish my

correction letter, “‘Matter of fiction’, written to cure the harm it caused me.

I am an advocate of the High Court of South Africa. I currently work full-time
as an independent researcher and writer. I've authored three books, have
three more in press, and another, my major work, is close to completion. My
writing and research work has been applauded by leading investigative
journalists such as Martin Welz, the late Paul Foot, the late Donald Woods
and Rian Malan, and by high ranking scientists in Europe and the US,
including the scientist who invented the drug AZT, the subject of my first
book. I've addressed and in some cases organized numerous conferences and
meetings in South Africa and Europe, most recently in Russia, and my work
has been translated into Spanish, French, Russian, Italian, German, and

Dutch.

Although the M&G has repeatedly smeared me as mentally ill over the years
for my opposition to the pharmaceutical industry’s ARV drugs that it
promotes as a matter of avowed editorial policy (which sort of lying insult
your predecessor Ed Linnington found acceptable in public discourse), none

of the M&G's goes at me have impeached my reputation for honesty and



meticulous factual accuracy in my writing. Such reputation is obviously all-
important to me as a writer in an intensely politicised contested knowledge
controversy with immense public policy and other ramifications. And it’s
fundamental that as an officer of court, an advocate must always be able to be
taken at his word, and that any question raised over his integrity cannot be

left unresolved.

On 10 October the M&G published a letter I wrote, running it as an opinion
piece under the title “Aids, lies and dissidents’. It answered an article by
Ronald Suresh Roberts two weeks earlier, “The Mbeki Legacy’, in which he
continued to misrepresent former President Mbeki as a subscriber to the HIV
theory of AIDS, as he’d done in his book Fit to Govern, defended his book’s
fake line on this, and coarsely disparaged Mark Gevisser’s contrary report in

his biography that Mbeki is in fact a dissident on AIDS.

My piece pointed out that in the month Fit to Govern was published, Mbeki
himself had unambiguously moved to repudiate Robert’s core claim that he is
‘not now, nor has he ever been, an AIDS dissident” and had set the record
straight by (i) telephoning Gevisser, (ii) asking him whether he’d read Castro
Hlongwane, (iii) confirming that this radical critique of AIDS orthodoxy set out
his views, and (iv) sending him an updated, amplified version of it the

following day.

I also revealed that Mbeki wrote Gevisser a letter shortly after his biography
was published, specifically to confirm that he’d correctly described him as an

AIDS dissident in his book.

The former information appears in Gevisser’s biography, and the latter I got
from Gevisser at a talk about it at the Seapoint Synagogue Centre in Cape
Town on 28 May 2008; and if Roberts wants to dispute it, Gevisser can be

called to confirm it.



In my piece I wrote: ‘After reading my exposé, STE Publishers cancelled the

second impression of Roberts’s best-selling book, then about to go to print.’

This statement was and is, to the best of my knowledge, perfectly true, and it
was based on what Reedwaan Vally, owner of STE Publishers, told both Die

Burger and me at the time.

On 17 November 2007, one week after my book Lying and Thieving: The
fraudulent scholarship of Ronald Suresh Roberts was released, Die Burger quoted
Vally’s reaction to its disclosures in an article under the headline ‘Roberts se
boek oor Mbeki eers nie herdruk’ (Roberts’s book about Mbeki will not be

reprinted for the time being):

... die herdrukproses van dié boek, waarvan al 8 500 eksemplare uitverkoop is, is
tydelik gestaak totdat daar uitsluitsel oor die aantygings is, het mnr. Reedwaan
Vally van STE-uitgewers, die uitgewers van Fit to Govern, gesé. (... the reprint
of the book, of which all 8 500 copies have been sold, has been temporarily
halted until finality over the allegations has been reached, said Reedwaan

Vally of STE Publishers, Fit to Govern’s publisher.)

The ‘aantygings’ (allegations) in question were specified in the preceding
opening paragraph: ‘aantygings oor plagiaat’ (allegations of plagiarism). The

article quoted Vally further:

Vally het gesé die aantygings van Brink in die 370-bladsy-publikasie sal nou
deeglik ondersoek word en regsadvies sal ingewin word voordat enige besluit
geneem word. “Totdat hierdie proses afehandel is, bly die boek op die winkelrakke.’
Hy het gesé STE-publishers beskou aantygings oor plagiaat in ‘n baie ernstige lig
en indien dit waar is, sal hy geweldig verraai voel deur Roberts. (Vally said
Brink’s allegations in the 370-page publication will now be thoroughly

investigated and legal advice will be taken before any decision is made.



“Until this process is finalized, the book will remain on the shop shelves.’
He said STE Publishers considers allegations of plagiarism in a very

serious light, and if they are true he will feel terribly betrayed by Roberts.)

Vally never complained that he’d been misquoted, and it must be accepted

therefore that Die Burger correctly reported what he said.

A few days after the publication of Lying and Thieving, Vally told me likewise
in a telephone call that the available stock of Fit to Govern had almost
completely sold out, and that just a couple of hundred copies remained

unsold.

I had no reason to think Vally was lying, and though not entirely identical, his
statements in November 2007, privately to me and on the public record in Die

Burger, were substantially consistent.
In view of:

(a) the stonewall case I'd made in Lying and Thieving that Roberts had
plagiarised my research work, my ideas, my insights, my themes, and

even my prose;

(b) Politicsweb editor Dr James Myburgh’s corroboration of my charges
following his detailed textual comparison analysis, which turned up
further supporting evidence — published on Politicsweb on 23 November

2007;

(c) Fit to Govern’s editor Dr James Sanders’s concurrence in this conclusion,
after reading Lying and Thieving — reported in Die Burger on 21 December

2007; and



(d) Vally’s statement to Die Burger that he took my plagiarism charges
very seriously, would be investigating them thoroughly, and would feel

terribly betrayed if they proved to be true,

I concluded that Vally’s decision to temporarily halt the reprint of Fit to
Govern had become permanent, and that the book wasn’t reprinted. Indeed,

Sanders told me it wasn’t.

All this informed my statement that “After reading my exposé, STE Publishers
cancelled the second impression of Roberts’s best-selling book, then about to

go to print.’

The following week, without consulting me to ascertain the basis of my
assertion, even though it directly hit my reputation for honest and reliable
writing, the M&G published an apologetic correction notice under the

heading ‘Matter of fact’:

In an opinion piece responding to Ronald Suresh Roberts and published in
these pages on October 10, Anthony Brink claimed that the reprint of
Roberts’s book Fit to Govern was cancelled after allegations of plagiarism.
The book was in fact reprinted (before any such allegations were made),

and is still in print. The M&G regrets the error.

Having regard to Vally’s statement to Die Burger a week after Lying and
Thieving was published, and his substantially similar statement to me at about
the same time, the M&G's statement in its purported correction notice was

absolutely false.

Not only was it false, it harmed me by suggesting that I lied in my piece, or at
least that I irresponsibly made an unfounded claim, reckless as to whether it

was true or not.



Appalled by the M&G's slur on my reputation as a writer, and suffering the
embarrassment of people questioning me about it, I wrote a protest note to
M&G editor Ferial Haffajee covering a brief letter to fix things under the title

‘Matter of fiction’, and copied you in.

The M&G declined to publish my letter on the basis that a dispute of fact had
arisen, that Roberts had complained to you about my opinion piece, and the

‘Matter of fact’ article, and that the matter was before you to resolve.

The result of the M&G’s misinformed, erroneous correction notice standing
uncorrected is that I'm left looking a liar, or at least an unreliable writer who

carelessly says things to score points without ensuring that they are true.

I accordingly appeal to you to direct the M&G to clear my reputation for
honest and reliable writing by publishing my brief correction letter or a notice

to the same effect.

Concerning my charge in my piece that Roberts plagiarized my work and that
your ‘Press Ombudsman’s Panel agreed on 16 July’, I remind you that in
dismissing Roberts’s complaint against The Weekender for reporting his
plagiarism, your Panel found ‘The Weekender’s belief that Roberts was a
plagiarist reasonable” on the strength of the case made out in ‘Brink’s
persuasive book’, corroborated by Myburgh’s audit of my plagiarism
charges, which ‘did confirm his [editor Peter Bruce’s] belief that Roberts is a
plagiarist’, particularly since ‘Roberts does not confront the issues of cutting
where Brink cut, using identical ellipses and making the same transcription

errors.

More importantly for the purposes of deciding this complaint, your Panel also
found Roberts “‘unconvincing’ in his evidence — in other words an unreliable

witness, someone no sensible person should trust, even when he holds his



hand in the air and swears to tell the truth — after rejecting his slimy ploy at
the hearing to weasel out of my plagiarism charges with the evidence of it
irrefutably stacked on the table before him. Roberts’s propensity to tell blatant
lies freely, even under oath, if he thinks it will be to his advantage and he can
get away with it, and his further propensity for manufacturing evidence and
changing it as he goes along to meet the need of the moment, which is to say
when caught out, was also noted by the Cape High Court in dismissing his
defamation case against the Sunday Times. Like your Panel did, the judge
found Roberts to be an “‘unconvincing’ witness — a “‘contradictory” and
‘opportunistic’ one too. In short, it's now well-established that Roberts is a
profuse and cunning liar, and that every single thing he says has to be

checked carefully.

The lesson in this saga is that in his own mind Roberts is never wrong and
can’t possibly ever be in the wrong; and even when his errors and his crimes
have been abundantly demonstrated, he’ll dishonestly and shamelessly
persist in them to the very last. And that his basic approach when found lying
and thieving is go on the attack as the best form of defence, anticipating that if
he makes enough aggressive fuss people will cower before him and yield to
what he’s demanding. Like a child throwing a kicking and screaming tantrum
to get his mother to buy him a bag of sweets. Or if he can’t have them,
because he’s behaved appallingly and doesn’t deserve them, at least one

niggerball to suck on to quieten him down.

The M&G's refusal to publish my correction to its “‘Matter of fact” article was
communicated to me on 4 November 2008, two days ago. In doing so, the
M&G’s Shaun de Waal informed me that Roberts had laid a complaint with
you against the publication of my opinion piece, the newspaper’s rejection of
a reply he’d written, and the adequacy in his view of its correction article, and

that “The ombudsman is now dealing with the matter, and I am instructed by



Ferial to leave the matter alone and let the ombudsman decide. I suggest you
speak to him if you so desire.” In all the circumstances, if this complaint is

late, I ask condonation for speaking to you now.

There was a minor error in the third-last paragraph of my piece in the phrase,
‘the word “denialist” was misattributed to Gevisser’. If Roberts has raised
this, it's the M&G’s fault not mine. Immediately after submitting my piece I
noticed my mistake and sent a follow-up email, asking for the word “denialist’
to be corrected to ‘denialism’ before publication. This wasn’t done. If it's an

issue before you, I'll provide the proof.

I don’t know whether in his complaint to you Roberts will be persisting with
his claim that, like he does and nearly all whites do, Mbeki also still believes
in the HIV theory of AIDS, as he claimed in his book, in several talks he gave
after it was published, and in his M&G article “The Mbeki Legacy’ that I
debunked - in other words that Mbeki didn’t undergo a fundamental lapse of
faith in late 1999, a private paradigm shift, as Gevisser honestly albeit
disapprovingly reported on Mbeki’s direct authority in Thabo Mbeki: The
Dream Deferred. But if Roberts is taking this line in his complaint, Lying and
Thieving demolishes it brick by brick. My “persuasive book’, as you described
it, exposing his systematic fabrication, falsification and abuse of sources to
build his crooked case, read with Castro Hlongwane, Mbeki’s own shattering,
radical scientific and ideological attack on the HIV-AIDS model, will dispel
any possible lingering uncertainty on this score and blow Roberts out the

room like a tumbling, farting monkey caught stealing fruit in the kitchen.

Yours faithfully

ANTHONY BRINK

All documents and reports mentioned in this letter are archived online at
www.lyingandthieving.com, where they may be downloaded and printed.




