
 
Ronald Suresh Roberts vs Mail & Guardian 
 
Anthony Brink vs Mail & Guardian 
 
Ruling by Press Ombudsman 
November 6, 2008 
 
 
This office will not entertain the two complaints because they deal with a side 
skirmish when the real fight between Roberts and Brink is about the allegations of 
plagiarism that Brink has levelled against Roberts. 
 
It is my firm belief that newspaper columns and the Ombudsman’s office are the 
wrong forums for trying to settle the dispute between these two authors. 
 
The M&G was sucked into this quicksand when it commissioned Roberts to write a 
piece on former President Thabo Mbeki’s legacy. That opinion piece snowballed into 
a response from Brink, followed by a complaint to this office from Roberts and finally 
a counter complaint from Brink. 
 
What is at issue here is whether the publishers of Roberts’s Fit to Govern stopped the 
reprint of the book after they heard of the allegations of plagiarism or if they stopped 
it temporarily and then proceeded with the reprint in February this year after 
investigating the allegations. 
  
It would be a simple matter for this office to ask publisher Reedwaan Vally about the 
story behind the reprint and his conversation with M & G journalist Shaun de Waal. 
Unfortunately the history of this war tells me that whatever Vally’s response, we 
would have either Roberts or Brink trying to challenge it and we would be sucked 
deeper into that quicksand. 
 
Until the appropriate forum settles the question of plagiarism, the media will continue 
to be the victim of abuse by the two parties. If we entertain these complaints we will 
be allowing the two authors to abuse the media and the Ombudsman’s office in their 
guerrilla war against each other. 
 
I should point out that in the complaint brought by Roberts against The Weekender 
earlier this year, the Ombudsman’s panel did not find that Roberts was or was not a 
plagiarist: we found that on the information before it, The Weekender was reasonable 
in believing that Roberts was a plagiarist. 
 
Leave to appeal 
 
Within seven days of receipt of this decision, any one of the parties may apply for 
leave to appeal to the Chairperson of the Press Appeals Panel, Judge Ralph Zulman, 
setting out in full the grounds of appeal.  
 
 
Joe Thloloe 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Annexure 1: Roberts’s Complaint 
 
1.  On 10 October the Mail & Guardian published an opinion piece by Anthony Brink 
containing the following sentence “After reading [Brink’s] exposé, STE Publishers 
cancelled the second impression of Roberts’s best-selling book [Fit to Govern], then 
about to go to print.”   
2.  The statement is false as the reprint to which it refers in fact proceeded in February 
2008.  The "second impression" is easy to distinguish from the initial printing because 
it has an index, which the first printing did not.  I am personally in possession of 
author's copies drawn respectively from the initial printing and the "second 
impression." 
3.  In an attempt to set this and other matters of fact and interpretation to rights, I 
submitted a letter by way of right of reply to the Editor of the Mail & Guardian. 
4.  Two days later, I received the following utterly unexplained refusal from one of 
the editor's colleagues at the newspaper (see below): "Hi Ronald/ Sorry, but Ferial has 
decided not to run your reply to Brink." 
5.  The Mail & Guardian accordingly appeared this morning (17 October) with no 
comment from me nor any correction of fact by the newspaper itself.  For all intents 
and purposes the editor of the M ail & Guardian appears content that a false "fact" 
specifically brought to her attention should continue in circulation uncorrected. 
6.  This demonstrates an indifference to, thus a contempt for, truth.  In light of the 
editor's refusal to honour my right of reply, I now seek a direction that an apology and 
correction should be published with appropriate prominence and the specified 
headline in the Comment section of the newspaper where the initial mis-statement 
occurred. 
"Apology to Suresh Roberts 
In an opinion piece published on 10 October, Anthony Brink wrote that “After 
reading [Brink’s] exposé, STE Publishers cancelled the second impression of 
Roberts’s best-selling book [Fit to Govern], then about to go to print.” The Mail & 
Guardian accepts that the reprint of Fit to Govern in fact went ahead in February, 
2008 and accordingly apologises to Roberts for any embarrassment caused." 
  
I am more than mildly puzzled as to why Ms. Haffajee, whom I had previously 
regarded as robust but ultimately fair, should have acted with this continuing and 
casual indifference to truth in this instance.  I am plainly entitled to the remedy 
requested. 
 
   
  



 
  
  
 
  
Annexure 2: Brink’s Complaint  
 
This is a complaint against an article ‘Matter of fact’ published in the Mail&Guardian 
on 17 October 2008 and the M&G’s refusal to publish my correction letter, ‘Matter of 
fiction’, written to cure the harm it caused me.  
 
I am an advocate of the High Court of South Africa. I currently work full-time as an 
independent researcher and writer. I’ve authored three books, have three more in 
press, and another, my major work, is close to completion. My writing and research 
work has been applauded by leading investigative journalists such as Martin Welz, the 
late Paul Foot, the late Donald Woods and Rian Malan, and by high ranking scientists 
in Europe and the US, including the scientist who invented the drug AZT, the subject 
of my first book. I’ve addressed and in some cases organized numerous conferences 
and meetings in South Africa and Europe, most recently in Russia, and my work has 
been translated into Spanish, French, Russian, Italian, German, and Dutch.  
 
Although the M&G has repeatedly smeared me as mentally ill over the years for my 
opposition to the pharmaceutical industry’s ARV drugs that it promotes as a matter of 
avowed editorial policy (which sort of lying insult your predecessor Ed Linnington 
found acceptable in public discourse), none of the M&G’s goes at me have impeached 
my reputation for honesty and meticulous factual accuracy in my writing. Such 
reputation is obviously all-important to me as a writer in an intensely politicised, 
contested knowledge controversy with immense public policy and other ramifications. 
And it’s fundamental that as an officer of court, an advocate must always be able to 
be taken at his word, and that any question raised over his integrity cannot be left 
unresolved. 
 
On 10 October the M&G published a letter I wrote, running it as an opinion piece 
under the title ‘Aids, lies and dissidents’. It answered an article by Ronald Suresh 
Roberts two weeks earlier, ‘The Mbeki Legacy’, in which he continued to 
misrepresent former President Mbeki as a subscriber to the HIV theory of AIDS, as 
he’d done in his book Fit to Govern, defended his book’s fake line on this, and 
coarsely disparaged Mark Gevisser’s contrary report in his biography that Mbeki is in 
fact a dissident on AIDS.  
 
My piece pointed out that in the month Fit to Govern was published, Mbeki himself 
had unambiguously moved to repudiate Robert’s core claim that he is ‘not now, nor 
has he ever been, an AIDS dissident’ and had set the record straight by (i) telephoning 
Gevisser, (ii) asking him whether he’d read Castro Hlongwane, (iii) confirming that 
this radical critique of AIDS orthodoxy set out his views, and (iv) sending him an 
updated, amplified version of it the following day.  
 
I also revealed that Mbeki wrote Gevisser a letter shortly after his biography was 
published, specifically to confirm that he’d correctly described him as an AIDS 
dissident in his book. 



 
The former information appears in Gevisser’s biography, and the latter I got from 
Gevisser at a talk about it at the Seapoint Synagogue Centre in Cape Town on 28 May 
2008; and if Roberts wants to dispute it, Gevisser can be called to confirm it. 
 
In my piece I wrote: ‘After reading my exposé, STE Publishers cancelled the second 
impression of Roberts’s best-selling book, then about to go to print.’  
 
This statement was and is, to the best of my knowledge, perfectly true, and it was 
based on what Reedwaan Vally, owner of STE Publishers, told both Die Burger and 
me at the time.  
 
On 17 November 2007, one week after my book Lying and Thieving: The fraudulent 
scholarship of Ronald Suresh Roberts was released, Die Burger quoted Vally’s 
reaction to its disclosures in an article under the headline ‘Roberts se boek oor Mbeki 
eers nie herdruk’ (Roberts’s book about Mbeki will not be reprinted for the time 
being):  
 
… die herdrukproses van dié boek, waarvan ál 8 500 eksemplare uitverkoop is, is 
tydelik gestaak totdat daar uitsluitsel oor die aantygings is, het mnr. Reedwaan Vally 
van STE-uitgewers, die uitgewers van Fit to Govern, gesê. (... the reprint of the book, 
of which all 8 500 copies have been sold, has been temporarily halted until finality 
over the allegations has been reached, said Reedwaan Vally of STE Publishers, Fit to 
Govern’s publisher.)  
 
The ‘aantygings’ (allegations) in question were specified in the preceding opening 
paragraph: ‘aantygings oor plagiaat’ (allegations of plagiarism). The article quoted 
Vally further:  
 
Vally het gesê die aantygings van Brink in die 370-bladsy-publikasie sal nou deeglik 
ondersoek word en regsadvies sal ingewin word voordat enige besluit geneem word. 
‘Totdat hierdie proses afehandel is, bly die boek op die winkelrakke.’ Hy het gesê 
STE-publishers beskou aantygings oor plagiaat in ‘n baie ernstige lig en indien dit 
waar is, sal hy geweldig verraai voel deur Roberts. (Vally said Brink’s allegations in 
the 370-page publication will now be thoroughly investigated and legal advice will be 
taken before any decision is made. ‘Until this process is finalized, the book will 
remain on the shop shelves.’ He said STE Publishers considers allegations of 
plagiarism in a very serious light, and if they are true he will feel terribly betrayed by 
Roberts.)  
 
Vally never complained that he’d been misquoted, and it must be accepted therefore 
that Die Burger correctly reported what he said. 
 
A few days after the publication of Lying and Thieving, Vally told me likewise in a 
telephone call that the available stock of Fit to Govern had almost completely sold 
out, and that just a couple of hundred copies remained unsold.  
 
I had no reason to think Vally was lying, and though not entirely identical, his 
statements in November 2007, privately to me and on the public record in Die Burger, 
were substantially consistent.  



 
In view of:  
 
(a) the stonewall case I’d made in Lying and Thieving that Roberts had plagiarised my 
research work, my ideas, my insights, my themes, and even my prose;  
 
(b) Politicsweb editor Dr James Myburgh’s corroboration of my charges following his 
detailed textual comparison analysis, which turned up further supporting evidence – 
published on Politicsweb on 23 November 2007; 
 
(c) Fit to Govern’s editor Dr James Sanders’s concurrence in this conclusion, after 
reading Lying and Thieving – reported in Die Burger on 21 December 2007; and 
 
(d) Vally’s statement to Die Burger that he took my plagiarism charges very 
seriously, would be investigating them thoroughly, and would feel terribly betrayed if 
they proved to be true, 
 
I concluded that Vally’s decision to temporarily halt the reprint of Fit to Govern had 
become permanent, and that the book wasn’t reprinted. Indeed, Sanders told me it 
wasn’t. 
 
All this informed my statement that ‘After reading my exposé, STE Publishers 
cancelled the second impression of Roberts’s best-selling book, then about to go to 
print.’  
 
The following week, without consulting me to ascertain the basis of my assertion, 
even though it directly hit my reputation for honest and reliable writing, the M&G 
published an apologetic correction notice under the heading ‘Matter of fact’:  
 
In an opinion piece responding to Ronald Suresh Roberts and published in these pages 
on October 10, Anthony Brink claimed that the reprint of Roberts’s book Fit to 
Govern was cancelled after allegations of plagiarism. The book was in fact reprinted 
(before any such allegations were made), and is still in print. The M&G regrets the 
error. 
 
Having regard to Vally’s statement to Die Burger a week after Lying and Thieving 
was published, and his substantially similar statement to me at about the same time, 
the M&G’s statement in its purported correction notice was absolutely false. 
 
Not only was it false, it harmed me by suggesting that I lied in my piece, or at least 
that I irresponsibly made an unfounded claim, reckless as to whether it was true or 
not.   
 
Appalled by the M&G’s slur on my reputation as a writer, and suffering the 
embarrassment of people questioning me about it, I wrote a protest note to M&G 
editor Ferial Haffajee covering a brief letter to fix things under the title ‘Matter of 
fiction’, and copied you in. 
 
The M&G declined to publish my letter on the basis that a dispute of fact had arisen, 
that Roberts had complained to you about my opinion piece, and the ‘Matter of fact’ 



article, and that the matter was before you to resolve. 
 
The result of the M&G’s misinformed, erroneous correction notice standing 
uncorrected is that I’m left looking a liar, or at least an unreliable writer who 
carelessly says things to score points without ensuring that they are true. 
 
I accordingly appeal to you to direct the M&G to clear my reputation for honest and 
reliable writing by publishing my brief correction letter or a notice to the same effect.  
 
Concerning my charge in my piece that Roberts plagiarized my work and that your 
‘Press Ombudsman’s Panel agreed on 16 July’, I remind you that in dismissing 
Roberts’s complaint against The Weekender for reporting his plagiarism, your Panel 
found ‘The Weekender’s belief that Roberts was a plagiarist reasonable’ on the 
strength of the case made out in ‘Brink’s persuasive book’, corroborated by 
Myburgh’s audit of my plagiarism charges, which ‘did confirm his [editor Peter 
Bruce’s] belief that Roberts is a plagiarist’, particularly since ‘Roberts does not 
confront the issues of cutting where Brink cut, using identical ellipses and making the 
same transcription errors.’  
 
More importantly for the purposes of deciding this complaint, your Panel also found 
Roberts ‘unconvincing’ in his evidence – in other words an unreliable witness, 
someone no sensible person should trust, even when he holds his hand in the air and 
swears to tell the truth – after rejecting his slimy ploy at the hearing to weasel out of 
my plagiarism charges with the evidence of it irrefutably stacked on the table before 
him. Roberts’s propensity to tell blatant lies freely, even under oath, if he thinks it 
will be to his advantage and he can get away with it, and his further propensity for 
manufacturing evidence and changing it as he goes along to meet the need of the 
moment, which is to say when caught out, was also noted by the Cape High Court in 
dismissing his defamation case against the Sunday Times. Like your Panel did, the 
judge found Roberts to be an ‘unconvincing’ witness – a ‘contradictory’ and 
‘opportunistic’ one too. In short, it’s now well-established that Roberts is a profuse 
and cunning liar, and that every single thing he says has to be checked carefully. 
 
The lesson in this saga is that in his own mind Roberts is never wrong and can’t 
possibly ever be in the wrong; and even when his errors and his crimes have been 
abundantly demonstrated, he’ll dishonestly and shamelessly persist in them to the 
very last. And that his basic approach when found lying and thieving is go on the 
attack as the best form of defence, anticipating that if he makes enough aggressive 
fuss people will cower before him and yield to what he’s demanding. Like a child 
throwing a kicking and screaming tantrum to get his mother to buy him a bag of 
sweets. Or if he can’t have them, because he’s behaved appallingly and doesn’t 
deserve them, at least one niggerball to suck on to quieten him down.  
 
The M&G’s refusal to publish my correction to its ‘Matter of fact’ article was 
communicated to me on 4 November 2008, two days ago. In doing so, the M&G’s 
Shaun de Waal informed me that Roberts had laid a complaint with you against the 
publication of my opinion piece, the newspaper’s rejection of a reply he’d written, 
and the adequacy in his view of its correction article, and that ‘The ombudsman is 
now dealing with the matter, and I am instructed by Ferial to leave the matter alone 
and let the ombudsman decide. I suggest you speak to him if you so desire.’ In all the 



circumstances, if this complaint is late, I ask condonation for speaking to you now. 
 
There was a minor error in the third-last paragraph of my piece in the phrase, ‘the 
word “denialist” was misattributed to Gevisser’. If Roberts has raised this, it’s the 
M&G’s fault not mine. Immediately after submitting my piece I noticed my mistake 
and sent a follow-up email, asking for the word ‘denialist’ to be corrected to 
‘denialism’ before publication. This wasn’t done. If it’s an issue before you, I’ll 
provide the proof. 
 
I don’t know whether in his complaint to you Roberts will be persisting with his claim 
that, like he does and nearly all whites do, Mbeki also still believes in the HIV theory 
of AIDS, as he claimed in his book, in several talks he gave after it was published, 
and in his M&G article ‘The Mbeki Legacy’ that I debunked – in other words that 
Mbeki didn’t undergo a fundamental lapse of faith in late 1999, a private paradigm 
shift, as Gevisser honestly albeit disapprovingly reported on Mbeki’s direct authority 
in Thabo Mbeki: The Dream Deferred. But if Roberts is taking this line in his 
complaint, Lying and Thieving demolishes it brick by brick. My ‘persuasive book’, as 
you described it, exposing his systematic fabrication, falsification and abuse of 
sources to build his crooked case, read with Castro Hlongwane, Mbeki’s own 
shattering, radical scientific and ideological attack on the HIV-AIDS model, will 
dispel any possible lingering uncertainty on this score and blow Roberts out the room 
like a tumbling, farting monkey caught stealing fruit in the kitchen.  
 
 


